Rallymästaren Mini

1959 lanserade British Motor Corporation bilen som kom att kallas för Hundkojan i Sverige. Den hade skapats av den legendariske bildesignern Alec Issigonis för att möta den svåra konkurrensen från tyska och italienska minibilar efter Suezkrisen. Bilen fick ett mycket framgångsrikt decennium inom olika biltävlingar, inte minst i rally där den vann stort i både Finska rallyt och Monte Carlo.

Vägvinnande egenskaper

BMC gav Issigonis i uppdrag att komma fram med en minibil som rymdes inom måtten 10x4x4 fot, vilket motsvarar ungefär 3,0×1,2×1,2 meter. Dessutom skulle kupén utgöra minst 1,8 av de tillgängliga 3 metrarna.

För att lyckas med det var Issigonis och hans tekniker tvungna att komma på flera utrymmesbesparande innovationer. De tvärställde motorn fram och gav bilen framhjulsdrift. Detta kom att bli den nya standarden för moderna bilar. Dessutom placerades de fyra små hjulen längst ut i hörnen på bilen och växellådan under motorn. Issigonis gav bilen fjädring i form av gummiklossar, vilket ytterligare sparade utrymme och i stället för traditionella fönster som sänktes ned i dörrarna fick Minin skjutfönster vilket möjliggjorde tunnare dörrar.

Issigonis vän, John Cooper, insåg genast att Minin hade förträffliga vägegenskaper med sin låga tyngdpunkt och framhjulsdrift. I händerna på Cooper trimmades Minins motor och bromssystemet optimerades. Rallybanornas nya stjärna var född! Under 1960-talet vann Hundkojan många tävlingar. Ett år knep den alla tätpositionerna i Monte Carlo-rallyt.

Entusiasternas bil

Alla tävlingsframgångar ledde till att bilen valdes till att bli stjärna i gangsterkomedin “The Italian Job” från 1969. Det här var före produktplaceringarnas tid. Dessutom var den kvicka, säregna bilen lika mycket synonym med England som filmens andra stjärna, Michael Caine.

Hundkojan var en relativt billig bil, rolig att köra och den hade dessutom sin helt unika design, alla egenskaper som gav den en stor skara entusiastiska vänner. Minin tillverkades på olika platser fram till 2000, varefter BMW tog över äganderätten till namnet och designen. 2003 kom en remake på “The Italian Job”, vilket var en marknadsföring av BMW:s Mini.